Konseling Rational Emotive Behavior Untuk Menurunkan Perilaku Mencontek Siswi

Authors

  • Zainul Holil Holil Institut Agama Islam Hamzanwadi Pancor
  • M. Zuhdi Zainul Majdi Majdi Institut Agama Islam Hamzanwadi Pancor

DOI:

https://doi.org/10.37216/tarbawi.v10i1.2296

Keywords:

Counseling Rational Emotive Behavior, Cheating Behavior

Abstract

In discipline of education, there is a problem where cheating is perceived as a type of violation of educational discipline; if it is tolerated, then indirectly education operates in a fake state so that it does not produce the best outcomes. This study was to determine the effectiveness of counseling applying rational emotive behavior in reducing female students' cheating behavior. This study used a one-group pretest-posttest design. Seven people were the study's subjects. Purposive sampling is the method of sample elimination used. An assessment of cheating behavior was used to collect data. Data analysis using statistical t-test. The research results indicated that the rational emotive behavior technique had a positive impact on reducing female students' cheating behavior

Keywords : Counseling Rational Emotive Behavior, Cheating Behavior

References

Andiwatir, A., & Khakim, A. (2019). Analisis Perilaku Menyontek dan Rancangan Perubahan Perilaku pada Siswa SMP. Intuisi: Jurnal Psikologi Ilmiah, 11(2), 88-97.

Cizek,G.J. (2003). Classroom Cheating, promoting integrity in assessment. California : Corwing Press,Inc

Creswell, John W & J. David Creswell. 2018. Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches Fifth Edition. SAGE Publications, Inc

Corey, G. (2015). Theory & practice of group counseling (Eight edition). Canada: Cange Learning

Corey, G. (2018). The art of integrative counseling. John Wiley & Sons.

Dewi, N., & Putri, D. R. (2018). Peran sistem pendidikan tinggi dalam melunturkan karakter jujur mahasiswa. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1), 23-35.

Erdi, D. F. L. (2019). The Effect of self efficay and peer conformity on cheating behavior of student accounting SMK Negeri in Jakarta. International Journal of Science and Research, 1-5

Fauziah, F., Karneli, Y., & Neviyarni, N. (2020). Modifikasi konseling kelompok untuk siswa dengan pendekatan rational emotive behavior therapy (REBT) di tengah pandemi covid-19. Jurnal Consilium: Berkala Kajian Konseling dan Ilmu Keagamaan, 7(2), 52–59

Fitriana, S., & Rozikan, M. (2014). Pengembangan Model Konseling Rational Emotive Therapy Untuk Mengentaskan Perilaku Menyontek Mahasiswa Dalam Menghadapi Ujian Akhir Semester. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas PGRI Semarang

Harahap, M., Netrawati, N., Nirwana, H., & Hariko, R. (2022). Efektivitas Konseling Kelompok dengan pendekatan REBT untuk mengurangi perilaku menyontek siswa. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 8(2), 115-122.

Hartanto, D. (2012). Bimbingan & Konseling Menyontek: Mengungkap Akar Masalah dan Solusinya. Jakarta: Indeks

Hartono, H. (2018). Keefektifan konseling rational emotive behavior untuk mereduksi perilaku menyontek siswa SMA. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(2), 519825.

Herdian, H. (2017). Ketidakjujuran akademik pada saat UNBK tahun 2017. Jurnal Psikologi Jambi, 2(2), 1-9.

Indriyani, M., Suranata, K., & Lestari, L. P. S. (2022). Pengembangan panduan konseling rational emotive behavior therapy untuk mereduksi perilaku ketidakjujuran akademik pada siswa. Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia, 7(1), 08-16.

Jones, R.N. (2011). Teori Dan Praktik Konseling Dan Terapi. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Khotimah, N. (2014). Penggunaan Konseling Kelompok Rational Emotive Behavior Therapy untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri dalam Berinteraksi Sosial Siswa Madrasah Aliyah Purwoasri–Kediri (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Mufakkir, M. E., & Listiadi, A. (2016). Pengaruh faktor yang terdapat dalam dimensi fraud triangle terhadap perilaku kecurangan akademik. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 1(1), 1-9.

Nurmayasari, K., & Murusdi, H. (2015). Hubungan antara berpikir positif dan perilaku menyontek pada siswa kelas X SMK Koperasi Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Ahmad Dahlan).

Paisal, A. (2020). Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Menyontek Pada Siswa Kelas VII SMPN 1 Kapuas Timur (Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB).

Prahesti, V. D., Istiqomah, N., Akhir, J., & Lessy, Z. (2022). Urgensi Menghindari Perilaku Cheating dalam Perspektif Hadis. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 1-9.

Prananda, D. (2018). Hubungan antara orientasi keberagamaan dan perilaku mencontek pada mahasiswa. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 2-15

Seniati,L.,Yulianto,A. & Setiadi, B.N. (2017). Psikologi Eksperimen. Jakarta: PT. Indeks

Siahaan, D. N. A. (2020). Konseling kelompok dengan pendekatan REBT untuk meningkatkan kepercayaan diri anak korban kekerasan. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 10(1), 8-15.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Downloads

Published

2025-06-01

How to Cite

Holil, Zainul Holil, and M. Zuhdi Zainul Majdi Majdi. “Konseling Rational Emotive Behavior Untuk Menurunkan Perilaku Mencontek Siswi”. Jurnal Penelitian Tarbawi: Pendidikan Islam dan Isu-Isu Sosial 10, no. 1 (June 1, 2025): 194–209. Accessed June 7, 2025. https://jurnal.iaihnwpancor.ac.id/index.php/tarbawi/article/view/2296.